داستان نویسی

داستان نویسی کرج

چگونه نویسنده شویم


گاها در زندگی رخدادی بوجود می آید که ممکن است دوست داشته باشید آن را یصورت داستان بنویسید. شاید هم ایده و یا جرقه ای در ذهنتان بوجود آمده که فکر میکنید قابلیت تبدیل شدن به داستان را دارد. اما تا خودکار در دست می گیرید همه افکار و ایده ها فراموش می شوند گویی از پیش ایده ای وجود نداشته است. خیلی ها اعتقاد دارند که استعداد نقش اساسسی در نوشتن دارد.

بعضی معتقدند نویسنده باید از مادر نویسنده متولد شده باشد این که استعدداد نقش بسیار مهمی در تولد نویسندگان دارد انکار نشدتی است. اما هر شخصی با استعداد و تیز هوشی و تمرین اگر اصول داستان نویسی را نداند و به مسایل روز جامعه خود آگاه نباشد نمیتواند نویسنده خوبی باشد.

برای اینکه بتوانیم نویسنده شویم باید دهن و فکر را تمرین دهیم و تربیت کنیم.

اجزای مختلف داستان‌نویسی از بنیان‌های مختلفی تشکیل شده است که از آن‌ها با عنوان عناصر داستان یاد می‌شود. در بین نویسندگان و‌اندیشمندان در مورد این عناصر و همچنین ترکیب آن‌ها و تعدادشان اختلاف نظر‌هایی وجود دارد. اما به صورت کلی می‌توان شش عنصر پیرنگ، شخصیت‌پردازی، زاویه دید، زبان و لحن، فضا در داستان، درون مایه را به عنوان عناصر اصلی داستان‌نویسی نام برد.

عنصر پیرنگ در داستان نویسی

پیرنگ را می‌توان خط اصلی داستان نام برد و بسیاری آن را جز عناصر اصلی نویسندگی داستان مینامند. اگر شما کنش‌های یک داستان را ساخته و پرداخته کنید، پیرنگ داستان را به عنوان عنصر در نظر گرفته‌اید. اگر بخواهیم نموداری برای پیرنگ ترسیم کنیم باید نموداری کمان شکل بکشیم که در میانه آن پایان‌بندی و صحنه‌ها وجود دارند و کنش‌ها در آن واقع می‌شود. ‌گذار ا موقعیت فعلی و تحولی در این میان شکل گرفته و جمع‌بندی و پایان‌بندی در دنباله آن می‌آید.

شخصیت پردازی در داستان نویسی

شخصیت هویتی است که در داستان مشارکت دارد و ویژگی‌ها و ظرفیت‌های مختلفی را می‌تواند در پی داشته باشد. در بسیاری از داستان‌ها شخصیت یک انسان است که هویت آن از بطن متن برخاسته است. شخصیت‌هایی که می‌شود از آن‌ها بای نگارش داستان نام برد؛ شخصیت راوی، قهرمان، ضد قهرمان، ‌ایستا، پویا، متضاد، مکمل، فرعی.

زاویه دید در داستان‌نویسی

در کارگاه‌های نویسندگی غیر داستانی و آموزش داستان نویسی داستانی، تعاریف در مورد زاویه دید متفاوت است. زاویه دید در نوشتار‌های غیر داستانی اشاره به نوع تفکر و نوع نگرش نویسنده دارد. اما در رمان‌نویسی و داستان‌نویسی موقعیتی که راوی از آن دریچه و زاویه به مسأله نگاه می‌کند گفته می‌شود. مثل زاویه دید اول شخص یا دوم شخص یا سوم شخص و در نهایت زاویه دید سوم شخص دانای کل.

عنصر زبان و لحن در نوشتن داستان

یکی از عناصر استراتژیک داستان، لحن و زبان نوشته است. شما با لحن در داستان‌تان می‌توانید سکوت متن را بشکنید. اگر بخواهیم رابطه‌ای بین داستان نویسنده و خواننده کتاب‌های خود یا متون ایجاد کنیم، این زبان و لحن است که می‌تواند فرمانروایی کند. نویسنده می‌تواند با لحن خود متن نگارش شده را به حافظه تاریخی خواننده کتاب پیوند دهد. از این رو عنصر لحن و زبان بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

فضاسازی و فضا در داستان

در نویسندگی فضا‌سازی از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. شخصیت‌ها و قهرمان‌هایی که در طول داستان هویت پیدا می‌کنند، در محیطی به اسم فضاسازی آفریده می‌شوند. اگر شما چشم خود را ببندید و به آنچه علاقه‌مند هستید فکر کنید در واقع وارد فضای ذهن خود شده‌اید. عنصر فضا باعث می‌شود بتوانید مخاطب را درگیر داستان خود کنید و عملاً به او فکر کردن و تصور کردن را آموزش می‌دهید.

درون مایه در نویسندگی

ایده‌ی محوری و هدف و همه آن چیزی که یک نویسنده می‌خواهد در طول نگارش یک داستان یا متن به مخاطب برساند را درون مایه مینامند. پیام اصلی داستان را درون مایه در داستان مینامند. اگر بخواهیم در یک عبارت کوتاه معنی درون مایه را خلاصه کنیم، پاسخی است که در جواب جمله‌ی از این متن چه چیزی یاد گرفتید یا برداشت کردید؟ داده می‌شود.

آموزش نویسندگی کتاب

بسیاری از‌ایده‌ها و خلاقیت‌ها بعد از گذر از هیجان و خیال گم می‌شوند و یا از بین ‌می‌روند. اما اگر ما اصول و راه و روش قدم به قدم حرکت کردن در این مسیر را یاد بگیرید، با پرورش این‌ایده‌ها می‌توانید کتابی برای خود خلق کنید. کتابی که هم آمیخته از عناصر مختلف داستانی است و هم تمام اصول نویسندگی در آن رعایت شده است. در این جا به سه مرحله برای قدم گذاشتن در مسیر نوشتن کتاب اشاره می‌کنیم.


ادامه این مطلب در مقاله های بعدی
از سایت طلوع حق

 

نظرات کاربران